Sesje zdjęciowe architektury, budynków, pomieszczeń użytkowych i mieszkalnych w Wielkopolsce...
Studio fotografii produktowej - zdjęcia produktów konsumpcyjnych, przemysłowych, spożywczych...
Profesjonalna fotografia ilustracyjna, przyrodnicza i krajobrazowa na zamówienie...
Obsługa fotograficzna wydarzeń kulturalnych, imprez firmowych, konferencji i szkoleń oraz zawodów sportowych...
Obiektywy ultraszerokokątne umożliwiają fotografowanie dużych obiektów z małych odległości oraz umieszczanie w kadrze rozległych planów zdjęciowych. Obiektywy te dzielą się na prostoliniowe, czyli tzw. rektilinearne oraz typu "rybie oko". W tym artykule zajmiemy się obiektywami prostoliniowymi, które częściej znajdują zastosowanie w fotografii architektury i wnętrz.
Liniowe obiektywy ultraszerokokątne zapewniają odwzorowanie dużego pola widzenia nie wnosząc przy tym dystorsji beczkowatej charakterystycznej na optyki typu "rybie oko". Jest to istotne ze względu na to, że architektoniczne plany zdjęciowe pełne są linii prostych, które nie powinny ulec deformacji w procesie utrwalania obrazu.
Kąt widzenia obiektywu powiązany jest z jego ogniskową - im krótsza ogniskowa, tym szerszy kąt widzenia. Kąt widzenia nie jest wprost proporcjonalny do ogniskowej. Przy krótkich ogniskowych każdy milimetr mniej lub więcej, oznacza dużo większą zmianę kąta widzenia niż przy dłuższych ogniskowych. Stąd też między obiektywami o ogniskowych 11 i 14 mm będzie dużo większa różnica w osiąganej wielkości pola obrazowania niż np. między obiektywami o ogniskowych 85 i 100 mm.
Zacnym obiektywem prostoliniowym należącym do optyki o najszerszym kącie widzenia na świecie jest zmiennoogniskowy obiektyw Canon EF 11-24mm f/4L, mogący poszczycić się minimalną ogniskową 11 mm.
Fotografując wnętrza pomieszczeń często wybieram ogniskową 11 mm. Dzięki temu pomieszczenia na zdjęciach wydają się bardziej przestronne niż w rzeczywistości. Efekty mojej pracy z tą optyką nie raz przekraczają oczekiwania klientów. Wnętrza gotyckich bazylik stają się jeszcze bardziej monumentalne, a małe, ciasne pomieszczenia prezentowane są w pełniejszy i bardziej atrakcyjny sposób.
Komponowanie kadrów obiektywem 11 mm stawia nowe wyzwania przed fotografującym. Problemy nastręczają dramatyczna perspektywa i spory obszar kadru do zagospodarowania. Przedmioty umiejscowione zbyt blisko obiektywu wydają się nienaturalnie duże i mogą zdominować kadr. Towarzyszy temu efekt rozciągania obiektów znajdujących się przy brzegach kadru, co jest szczególnie niekorzystne gdy dotyczy osób. Bardzo istotny staje się precyzyjny wybór punktu, z którego fotografuje się pomieszczenie tak by wszystkie elementy kadru tworzyły harmonijną całość.
Ekstremalnie szerokie obiektywy poszerzają możliwości współczesnej fotografii. Wyścig producentów w dążeniu do konstruowania obiektywów szerokokątnych o coraz krótszych ogniskowych wciąż trwa...