Sesje zdjęciowe architektury, budynków, pomieszczeń użytkowych i mieszkalnych w Wielkopolsce...
Studio fotografii produktowej - zdjęcia produktów konsumpcyjnych, przemysłowych, spożywczych...
Profesjonalna fotografia ilustracyjna, przyrodnicza i krajobrazowa na zamówienie...
Obsługa fotograficzna wydarzeń kulturalnych, imprez firmowych, konferencji i szkoleń oraz zawodów sportowych...
Fotografia nieruchomości jest odmianą fotografii architektury i wnętrz o charakterze dokumentacyjnym i reklamowym. Jej podstawowym zadaniem jest dostarczenie rzetelnych informacji o obiekcie przy jednoczesnym zwiększeniu atrakcyjności oferty. Niestety na rynku nieruchomości, dominują zdjęcia o wątpliwej wartości reklamowej.
Fotografia architektury jest jednym z trudniejszych wyzwań dla fotografującego. Na naszym rodzimym rynku nieruchomości, szczególnie wtórnym, większość dołączanych do ofert zdjęć obarczonych jest błędami kadrowania, ekspozycji, wadami optyki i ograniczeniami technicznymi amatorskiego sprzętu fotograficznego. Przeglądając fotografie domów i mieszkań w Internecie można odnieść wrażenie, że coś takiego jak obróbka graficzna nie istnieje. Powszechnie praktykowane jest wykonywanie zdjęć smartfonami i wysyłanie plików prosto z karty pamięci na portale branżowe. Takie "fotki" pokazują nieruchomość w sposób mało atrakcyjny a nawet zniechęcający potencjalnego nabywcę. Wygląda to szczególnie źle w porównaniu do wyidealizowanych wizualizacji komputerowych, które zdominowały rynek pierwotny. Na internetowych portalach nieruchomości, dominują klaustrofobiczne kadry, charakterystyczne "walące się ściany", ciemne jak piwnica pomieszczenia lub prześwietlone, ziejące z głębi małych "klitek" okna. Mogłoby wydawać się, że łatwiej sfotografować dom z zewnątrz, poprawnie umieścić obiekt w kadrze, wykorzystać sprzyjające światło i piękną pogodę. Niestety nawet w takich warunkach często popełniane są błędy. Rażące są brak poszanowania podstawowych zasad kadrowania i nieprzemyślane ujęcia degradujące wartość całej oferty. Co gorsza zdjęcia tej klasy okraszają nawet ogłoszenia sprzedaży drogich, ekskluzywnych nieruchomości zasługujących na zdjęcia z najwyższej półki.
Dobre zdjęcie można wykonać samemu. Potrzebne będą: wiedza z zakresu fotografii i komputerowej obróbki graficznej, odpowiedni sprzęt oraz oczywiście czas, którego nam wszystkim brakuje. Jeśli ktoś nie jest przynajmniej średnio wyposażonym, zaawansowanym amatorem fotografii z zamiłowaniem do zdjęć budynków to raczej nie osiągnie zadowalających rezultatów i zwyczajnie polegnie walcząc z trudną materią jaką jest fotografia architektury i wnętrz. Zlecając wykonanie sesji zdjęciowej zawodowemu fotografowi można niewielkim nakładem pieniężnym podwyższyć poziom oferty o klasę i zabłysnąć na tle konkurencji. Prawda jest taka, że koszt wypożyczenia profesjonalnego aparatu i wysokiej klasy optyki szerokokątnej wraz z niezbędnymi akcesoriami przekracza budżet jaki jest potrzebny by zlecić sesję zdjęciową nieruchomości u dobrego fotografa. Profesjonalny fotograf ma praktykę, często długoletnią, ponadto posiada gromadzony latami sprzęt będący obiektem marzeń fotoamatorów i zdobytą poprzez żmudne przetworzenie tysięcy zdjęć, wiedzę w zakresie obróbki graficznej. Zawodowcy oprócz topowych aparatów mają w swym arsenale precyzyjną optykę szerokokątną o doskonałym odwzorowaniu szczegółów oraz mobilne oświetlenie studyjne i akcesoria, takie jak na przykład bardzo wysoki statyw, pozwalający spojrzeć na budynek z atrakcyjnej perspektywy. Nieodzowny im jest także pakiet specjalistycznego oprogramowania by wydobyć z surowego materiału zdjęciowego wszystko co najlepsze. Głęboka wiedza i usprzętowienie pozwala profesjonalistom odnaleźć się w trudnych sytuacjach zdjęciowych i sfotografować w atrakcyjny sposób każdy obiekt czy pomieszczenie zgodnie z własną wizją i oczekiwaniami klienta.
Obecnie coraz więcej osób i podmiotów pragnących sprzedać bądź wynająć nieruchomość, postrzega umieszczenie profesjonalnych zdjęć w ofercie jako możliwość wyróżnienia się spośród tłumu i zwiększenia atrakcyjności ogłoszenia. Dla agenta nieruchomości fachowo przygotowane zdjęcia podnoszą profesjonalizm jego pracy i kreują pozytywny wizerunek w branży. Osoby pragnące sprzedać lub wynająć swoją nieruchomość samodzielnie, wspierając się profesjonalnie wykonanymi zdjęciami mogą rywalizować z biurami obrotu nieruchomościami nie tylko cenowo. Na dzień dzisiejszy wysokiej klasy zdjęcia są szansą na wyróżnienie się i poprawę konwersji ogłoszeń, ale możliwe, że za jakiś czas wraz z popularyzacją profesjonalnej fotografii nieruchomości staną się koniecznością by zaistnieć na rynku.
Obiektywy ultraszerokokątne umożliwiają fotografowanie dużych obiektów z małych odległości oraz umieszczanie w kadrze rozległych planów zdjęciowych. Obiektywy te dzielą się na prostoliniowe, czyli tzw. rektilinearne oraz typu "rybie oko". W tym artykule zajmiemy się obiektywami prostoliniowymi, które częściej znajdują zastosowanie w fotografii architektury i wnętrz.
Liniowe obiektywy ultraszerokokątne zapewniają odwzorowanie dużego pola widzenia nie wnosząc przy tym dystorsji beczkowatej charakterystycznej na optyki typu "rybie oko". Jest to istotne ze względu na to, że architektoniczne plany zdjęciowe pełne są linii prostych, które nie powinny ulec deformacji w procesie utrwalania obrazu.
Kąt widzenia obiektywu powiązany jest z jego ogniskową - im krótsza ogniskowa, tym szerszy kąt widzenia. Kąt widzenia nie jest wprost proporcjonalny do ogniskowej. Przy krótkich ogniskowych każdy milimetr mniej lub więcej, oznacza dużo większą zmianę kąta widzenia niż przy dłuższych ogniskowych. Stąd też między obiektywami o ogniskowych 11 i 14 mm będzie dużo większa różnica w osiąganej wielkości pola obrazowania niż np. między obiektywami o ogniskowych 85 i 100 mm.
Zacnym obiektywem prostoliniowym należącym do optyki o najszerszym kącie widzenia na świecie jest zmiennoogniskowy obiektyw Canon EF 11-24mm f/4L, mogący poszczycić się minimalną ogniskową 11 mm.
Fotografując wnętrza pomieszczeń często wybieram ogniskową 11 mm. Dzięki temu pomieszczenia na zdjęciach wydają się bardziej przestronne niż w rzeczywistości. Efekty mojej pracy z tą optyką nie raz przekraczają oczekiwania klientów. Wnętrza gotyckich bazylik stają się jeszcze bardziej monumentalne, a małe, ciasne pomieszczenia prezentowane są w pełniejszy i bardziej atrakcyjny sposób.
Komponowanie kadrów obiektywem 11 mm stawia nowe wyzwania przed fotografującym. Problemy nastręczają dramatyczna perspektywa i spory obszar kadru do zagospodarowania. Przedmioty umiejscowione zbyt blisko obiektywu wydają się nienaturalnie duże i mogą zdominować kadr. Towarzyszy temu efekt rozciągania obiektów znajdujących się przy brzegach kadru, co jest szczególnie niekorzystne gdy dotyczy osób. Bardzo istotny staje się precyzyjny wybór punktu, z którego fotografuje się pomieszczenie tak by wszystkie elementy kadru tworzyły harmonijną całość.
Ekstremalnie szerokie obiektywy poszerzają możliwości współczesnej fotografii. Wyścig producentów w dążeniu do konstruowania obiektywów szerokokątnych o coraz krótszych ogniskowych wciąż trwa...
Zapewniająca spektakularne kąty widzenia technika hemisferyczna, znajduje zastosowanie zarówno w fotografii wielkich obiektów architektonicznych, jak i ciasnych pomieszczeń.
Zdjęcia hemisferyczne wykonuje się obiektywami typu "rybie oko" (z ang. fisheye). Obiektywy "rybie oko" w zależności od typu oferują bardzo duże lub nawet olbrzymie pole widzenia. Kąt widzenia obiektywów diagonalnych to 180° liczone po przekątnej kadru mającego postać standardowego prostokąta. Obiektywy kołowe generują obrazy w kształcie koła, zapewniając pełną projekcję 180°.
Fotografia hemisferyczna często wykorzystywana jest w różnych dziedzinach nauki, np. podczas obserwacji astronomicznych i przyrodniczych lub do sporządzania specjalistycznej dokumentacji. Ze względu na silne zniekształcenia geometryczne, fotografowie architektury z dystansem podchodzą do tego typu optyki. Projekcja "rybiego oka" wygina dowolną linię, która nie przechodzi przez centrum optyczne. Obiekty na krawędzi kadru stają się wygięte na kształt półkuli a do tego wydają się być zbyt wysokie i zwężone. Zniekształcenia te można jednak skorygować programowo. Istnieje specjalistyczne oprogramowanie w zaawansowany sposób korygujące zniekształcenia beczkowate na zdjęciach wykonanych obiektywami typu "rybie oko". Przy użyciu unikalnej technologii mapowania możliwe jest usunięcie zakrzywień linii pionowych, redukcja deformacji obszarów poza centrum kadru i ostatecznie uzyskanie naturalnego obrazu.
Zdjęcia hemisferyczne po odpowiedniej obróbce cyfrowej otwierają nowe możliwości w fotografii architektury będąc ciekawą alternatywą dla rzutów wykonywanych z panoram sferycznych. Ponieważ zdjęcie hemisferyczne powstaje jako pojedynczy kadr, nie dotyczą go problemy związane z łączeniem kilku kadrów w fotografii panoramicznej. Ponadto korygowane programowo zdjęcia hemisferyczne zapewniają bardziej naturalne efekty niż rzut prostoliniowy wygenerowany z panoramy. Większość projekcji panoram jest pozbawiona zniekształceń tylko w centrum wyświetlanego obrazu a im bliżej brzegów tym zniekształcenia są wyraźniejsze.
Wyżej opisaną technikę stosuję gdy zależy mi na oddaniu przytłaczającej przestrzeni fotografowanego obiektu. Wnętrza dużych hal, pomieszczeń pałacowych i obiektów sakralnych wyglądają zdecydowanie bardziej spektakularnie w takim ujęciu. Dodatkowo, dzięki bardzo dużemu polu widzenia, zdjęcia hemisferyczne dostarczają ogromnej ilości informacji o fotografowanym obiekcie zasypując oglądającego fascynującymi detalami. Obiektyw typu "rybie oko" przydaje się także w fotografii nieruchomości gdy trzeba uwiecznić ciasne wnętrza np. łazienek i pomieszczeń gospodarczych. W wielu sytuacjach fotograficznych tylko taka optyka zapewni odpowiednią ilość informacji o fotografowanym obiekcie, a po odpowiedniej obróbce ekstremalne właściwości optyczne obiektywów "fisheye" staną się bardziej sprzymierzeńcem niż wrogiem fotografa.
Moje zdjęcia hemisferyczne → galeria zdjęć